Bækkenbundstræning er vigtig – især efter fødslen

Lennart fra Lovejoy.dk får denne her gang ordet, og vil fortælle hvorfor træningen af bækkenbunden er vigtigt efter fødselen, men også komme med nogen tips og trick til selve træningen.

Bækkenbundstræning er specielt vigtigt efter fødslen. Derved får du strammet musklerne op efter den store belastning, de har været udsat for under fødslen. Men når det bliver hverdag igen, får du mange andre fordele af at fortsætte din bækkenbundstræning.

Faktisk anbefaler de fleste gynækologer, at du altid træner din bækkenbund efter en regelmæssig tidsplan tre gange hver dag. Fordelene er mange, for regelmæssig bækkenbundstræning hjælper også på inkontinens og så bliver du mere følsom i underlivet af det. Så det giver også et bedre sexliv med meget bedre orgasmer.

Faktisk bør mænd også træne deres bækkenbund – og det giver ham de samme fordele – samt bedre erektion. Så bare se at få ham med til dit træningsprogram.

Sådan træner du din bækkenbund

Du træner din bækkenbund med knibeøvelser. De foregår ved, at du kniber sammen i underlivet – altså ligesom hvis du vil undgå at slå en prut eller tisse i bukserne. Start ud i det små, ligesom med alt anden træning:

  1. Læg dig på ryggen med bøjede ben og fødderne fladt på underlaget
  2. Tag nogle dybe indåndinger – helt ned i maven
  3. Når du slapper helt af, kniber du lige så stille sammen i underlivet. Hold knibet i 6 sekunder.
  4. Slap af minimum lige så længe, men gerne helt op til 12 sekunder.
  5. Gentag øvelsen seks gange.

Efterhånden som du kommer mere og mere i træning, kan du øge antallet af gange og holde knibningen lidt længere hver gang. Senere kan du sætte dig op på en stol i stedet for at ligge ned. Efterhånden bliver bækkenbundstræningen en vane, som du også kan udføre stående, mens du laver andre ting ved siden af.

Gør din bækkenbundstræning mere spændende

Bækkenbundskugler er en god hjælp til bækkenbundstræningen. Måske ikke lige til at starte med, men gerne lige så snart, du er blevet en smule rutineret.

Bækkenbundskugler fås i mange forskellige udformninger og størrelser. Er du smart, investerer du i et sæt med flere forskellige størrelser og udformninger. Så kan du starte med en stor og let bækkenbundskugle, der er nem at holde oppe og skifte til mindre og tungere modeller, efterhånden som du får trænet din bækkenbundsmuskulatur op.

En anden mulighed er bækkenbundskugler, der har en eller flere indre, roterende kugler. De bevæger sig hele tiden. Bevægelserne får dine bækkenbundsmuskler til at trække sig sammen helt automatisk, så du ikke behøver koncentrere dig om træningen længere.

Bækkenbundsapparater

Er din bækkenbund meget slap, kan du overveje at investere i deciderede bækkenbundsapparater. Der findes både smarte minicomputere med hele træningsprogrammer eller enklere modeller, der stimulerer din bækkenbund med små elektriske impulser, så du automatisk kniber sammen uden at tække over det.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.